“İstanbul’un Otopark Sorununa Çözüm Önerisi!”

Gayrimenkul sektörünün güvenli alım-satım platformu GABORAS, İstanbulda yaşanan otopark sorununa yönelik yapay zekayı kullanarak yeni bir çalışmaya daha imza attı.  Bu çalışma ile İstanbulun farklı yerlerinde yer alan 2 bin 262 okul bahçesinin atıl zaman dilimlerinde otopark olarak kullanıma açılması durumunda, yaklaşık 1 milyon araçlık  yeni otopark kapasitesine ulaşılabileceği  tespit edildi.

İstanbul’da bugün sayısı 4 milyonu geçen araç sahiplerinin yaşadığı en büyük problem park yeri bulmak. Özellikle akşamları bazı sokak ve caddeler park edilen araçlar nedeniyle girilmez hale geliyor. 2 yıl önce 6 ilçenin yüzölçümüne eşdeğer olan araç sayısı bugün 9 ilçenin yüzölçümüne eşdeğer. Yola dizildiğinde ise 25 bin km yol işgal ediliyor. Yaptığı çalışmalarla gayrimenkul sektörüne güven otoritesi olarak yön veren GABORAS Gayrimenkul Borsası A.Ş, İstanbul’un otopark sorunu için hızlandırılmış çözüm seçeneklerini ele aldı. İstanbul genelinde yapay zeka ve big-data analizleri üzerinden çeşitli zaman aralıkları senaryolarına göre 3 bin 149 okulu değerlendirmeye alan GABORAS, yaptığı çalışmada 2 bin 262 farklı yerdeki okul bahçesinin otopark alanı olarak kullanılabileceğini tespit etti. Çalışmada okulların aktif olmadığı zamanlarda ve hafta sonları, çevrelerine ve sosyal boyut katkısı da olan, hemzemin veya özellikle yer altında olmak üzere, kullanılmaya elverişli yerlerinin, otopark olabileceği tespit edildi. Bu şekilde hem yaklaşık 1 milyon araçlık yeni otopark kapasitesine kavuşulacağı hem de bunların menkulleştirilmesiyle otopark menkul fon paketlerinin 30-40 milyar Euroluk bir değere ulaşabileceği görüldü.

Bugüne kadar İstanbul’daki otopark sorununu çözmek için birçok çalışma yapılmasına rağmen konunun çözüme kavuşturulamadığını belirten Altun, “Özellikle pandemi döneminde uzaktan eğitim yapılıyor ve okullar 6 aydır kapalı. Okullarda eğitim ve öğretim faaliyetlerinin olmadığı tüm dönemlerde okulların bahçeleri kullanılarak, bu varlık değerlendirililebilir.  Hatta kendi kaynağını üretebilen, yeraltı katlı otopark sisteminin okul bahçelerinde öngörülmesi, İstanbul’un otopark sorununu çözebilir” dedi.

İSPARK’IN ARAÇ KAPASİTESİ 10 KATINA ÇIKIYOR

GABORAS hazırladığı bu çalışmada değişik otopark opsiyonları senaryolaştırdı. Sadece bir çalışma paketinde Milli Eğitim Bakanlığı’na (MEB) ait 14 milyon 253 bin metrekarelik alana sahip değerlendirmeye giren okulların yapı ve kampüsler hariç 11 milyon 236 bin metrekaresinin yüzde 60’lık oranda otopark olarak kullanılabileceğinin tespit edildi. Bu çalışmada ayrıca sosyal amaçlı mahalli üyeliklerde yüzde 25 kota ile günlük 10 TL, yüzde 100 üyelik ve diğer ticari kullanımlarda günlük 24 TL getiri ile yüzde 60 doluluk üzerinden farklı senaryolara göre fizibiliteler yapıldı. Hemzemin kullanımlarda 247 bin 207 adet araç kapasitesi olurken, yeraltında 2 kat otopark kullanımında 494 bin 414 adet araç kapasitesine, yeraltının 4 kat kullanımında ise 988 bin 829 adet araç kapasitesine erişildiği ölçüldü.

İspark’ın İstanbul’daki araç kapasitesinin 102 bin 312 olduğunu hatırlatan Altun, “İspark’ın özelleştirildiği dönemde ona 4 milyar euroluk bir değer biçilmişti. Araç kapasitesinin yaklaşık 10 katına tekabül eden böyle bir projenin üreteceği sosyal fayda ve değer ölçülemez. Bakanlık bütçesini katlar dahası ‘Milli Eğitimin Dijital Çağını’ tümüyle finanse eder’’ dedi.

Altun sözlerine şöyle devam etti:

‘’Bugünkü araç sayısı 100 km karelik bir alanı işgal ediyor. İstanbul’un 4 milyonluk araç sayısı 9 ilçenin (Güngören, Beyoğlu, Bayrampaşa, Zeytinburnu, Gaziosmanpaşa, Fatih, Kağıthane, Şişli, Adalar) yüzölçümüne eşdeğerde. Yola dizildiğinde ise 25 bin km yol işgal ediliyor. Bu devasa büyümeyi kontrol altında tutmak için kentsel açık ve kapalı alanlarımızı yeniden gözden geçirmemiz gerekiyor. Bu sayede nice değerlendirilebilecek hazinelerimiz olduğunun farkına varırız’’ diye konuştu.

OTOPARKA EN FAZLA İHTİYAÇ DUYULAN SEMTLER

İstanbul’da en fazla otoparka ihtiyaç duyulan bölgelerin Fatih, Bahçelievler, Şişli ve Beşiktaş olduğu belirlendi. Belirtilen ilçelerdeki kullanılabilecek pilot okullar ve alanları ise şöyle:

Okul AdıKonumKullanılabilir Alan (m²)
Nilüfer Hatun Ortaokuluİstanbul, Fatih1.860,01 m²
Kazım Karabekir Ortaokuluİstanbul, Bahçelievler5.321,55 m²
Abidin Pak Öğretmen Eviİstanbul, Bahçelievler1.636,13 m²
Maçka Pakmaya Hüsamettin Ziler Ortaokuluİstanbul, Şişli3.472,43 m²
Erhan Gedikbaşı Anadolu Lisesiİstanbul, Beşiktaş3.504,62 m²

DERECELENDİRME KURULUŞLARININ AKSİNE ÜLKE VARLIK ZENGİNİ

Derecelendirme kuruluşlarının ülkemizi tanıyamadıklarını belirten Altun,  “Sayısız  kamusal açık-kapalı alan ve mülkiyetlerinin  menkul fonlaştırılmasında varlık fonu  harekete geçmeli. Dahası bu kurumumuz kamu kullanımındaki gayrimenkuller ile banka gayrimenkul teminatlarının bile menkul fonlara dönüştürülmesinde ön ayak olmalı. Bu yapılırsa aranan taze kan bulunur. Ülkemizde kaynak var, bunun için entsrüman yok. Benzer enstrümanlar sermaye piyasası alternatif araçları olarak hem ekonomiye hem de banka borçlularına nefes aldırır. Biz sektör ölçüm ve menkul fon paketleri oluşturmada  isteyen her kuruma katkıya hazırız. Çağrımız odur ki; ekonomimize yapılan dış saldırıların önünü kesmek için hiçbir varlık atıl tutulmamalıdır. Öncelikle bankalarımızda 200 milyar doları aşan menkul sermayeye sahiplerine alternatif sermaye araçlarıyla yatırım seçenekleri sunulmalıdır. Ülke insanının geleneksel iç dinamikleriyle, insan kaynaklarıyla ve erişilen teknolojisinin gücüyle derecelendirme kuruluşlarının oyunları bozularak dünyaya ders verilmelidir” dedi. Yoğunluklarına göre otopark olabilecek okul alanlarının dağılımları haritası

İstanbul Otopark Sorunu
22 Eylül 2020

ÜCRETSİZ E-POSTA ABONELİĞİ